czwartek, 22 czerwca 2017

OBIETNICA I WYPEŁNIENIE

Pośród różnych wydarzeń z życia Pana Jezusa opisywanych przez autorów Ewangelii, szczególne miejsce zajmuje wieczerza paschalna poprzedzająca pojmanie, proces i ukrzyżowanie Zbawiciela.
Łukasz przytoczył takie słowa Chrystusa, skierowane do uczniów: „Gorąco pragnąłem, by przed moją męką spożyć Paschę w raz z wami[1]”. To bardzo silnie naznaczone emocjami wyznanie.

Żydowska Pascha i towarzyszące jej Święto Przaśników były wspomnieniem wyzwolenia Izraela z niewoli. Wyjście z Egiptu zapoczątkowało szczególną relację pomiędzy Bogiem a Izraelem i nadało początek historii narodowi wybranemu. Do tego wydarzenia odnosili się prorocy Starego Testamentu – Ozeasz[2], Jeremiasz[3] czy Ezechiel[4]. Podczas wieczerzy spożywano baranka i przaśny chleb wraz z gorzkimi ziołami, co miało przypominać o ciężkich latach niewoli[5]. Ważnym elementem posiłku były czterech kielichy wina, każdy z nich odnosił się do czterech obietnic Boga zapisanych w Księdze Wyjścia: „Uwolnię Was od ciężarów nałożonych przez Egipcjan, wybawię was z ich niewoli, wykupię was uniesionym ramieniem, za sprawą wielkich sądów. I przyjmę was sobie za lud, będę waszym Bogiem…[6]”.

Istotą relacji pomiędzy Bogiem a Izraelem było przymierze, w którym „były przepisy dotyczące służenia Bogu oraz ziemska świątynia[7]”. Prawo było strażnikiem tego przymierza – regulowało wzajemne zobowiązania, zawierało obietnice błogosławieństw i karę przekleństw przewidzianych za niewierność i nieposłuszeństwo jego warunkom.

Wśród tekstów Starego Testamentu odnoszących się do przymierza znajdujemy szczególną obietnicę, którą Bóg przekazał przez proroka Jeremiasza: „Oto idą dni – oświadcza Pan – gdy zawrę z domem Izraela i z domem Judy nowe przymierze (…) Moje Prawo włożę w ich wnętrza i wypiszę je na ich sercach. Ja będę ich Bogiem, a oni będą moim ludem. I już nie będą nawzajem  pouczać się i zachęcać: Poznajcie Pana! Wszyscy bowiem znać Mnie będą, od najmniejszego do największego – oświadcza Pan – ponieważ odpuszczę ich winę, a ich grzechu już więcej nie wspomnę[8]”. I właśnie do tej obietnicy nawiązał Pan Jezus w swojej mowie podczas wieczerzy paschalnej. Obietnica, wypowiedziana na kilkaset lat przed przyjściem Jezusa, znalazła swoje wypełnienie. Jezus Chrystus – Boży Syn – wypełnia prorocką zapowiedź nowego przymierza poprzez swoją śmierć na krzyżu. Nowe przymierze wyznacza nowy rozdział w relacji na linii ludzie – Pan Bóg. Doskonała i raz na zawsze złożona ofiara z ciała i krwi Chrystusa – Bożego baranka – zapewnia trwałe i skuteczne wyzwolenie z tyranii grzechu. W Chrystusie ucieleśniają się największe Boże obietnice. W Nim, na mocy Jego przelanej krwi, otrzymujemy przebaczenie, wolność i zyskujemy życie. Doniosłość śmierci Pana Jezusa na krzyżu podkreślają autorzy nowego testamentu: Paweł, Piotr, Jan, autor Listu do Hebrajczyków i inni. Krzyż był przedmiotem apostolskiego zwiastowania wśród narodów. Tak swoją misję zdefiniował Paweł z Tarsu: „Chrystus posłał mnie, abym głosił dobrą nowinę, i to nie w mądrości słowa, aby krzyż Chrystusa nie utracił mocy. Gdyż Słowo o krzyżu jest głupstwem dla tych, którzy giną, dla nas jednak, którzy dostępujemy zbawienia, jest mocą Boga (…) Podczas gdy Żydzi domagają się znaków, a Grecy szukają mądrości, my głosimy Chrystusa ukrzyżowanego, dla Żydów wprawdzie skandal, a dla pogan głupstwo, natomiast dla powołanych – tak Żydów, jak i Greków – głosimy Chrystusa, który jest mocą Bożą i mądrością Bożą. (…) Postanowiłem wręcz o niczym nie wiedzieć pośród was, jak tylko o Jezusie Chrystusie – i to tym ukrzyżowanym[9]”.

Wieczerza paschalna z uczniami pozwoliła Panu Jezusowi, po raz kolejny i w bardzo dobitny sposób zakomunikować o celu Jego ziemskiej służby. Tym celem był krzyż. Odtąd wydarzenia Golgoty mają być wspominane i przywoływane w gronie tych, którzy stali się Jego uczniami i naśladowcami. Chleb i kielich, już nie są pamiątką wyjścia z Egiptu lecz upamiętniają śmierć Zbawiciela: „Wziął też chleb, podziękował, złamał i dał im, mówiąc: To jest moje ciało za was wydane. To czyńcie na moją pamiątkę. Podobnie wziął kielich, kiedy już spożyli, i powiedział: Ten kielich to Nowe Przymierze przypieczętowane moją krwią za was przelaną[10]”.

Uczestnicząc w Wieczerzy Pańskiej (Eucharystii) głosimy najdonioślejszą i najważniejszą z możliwych wieści: Zbawienie się dokonało! Wszystkie Boże obietnice wypełniły się – stały się TAK i AMEN w Jezusie Chrystusie – poprzez Jego śmierć i zmartwychwstanie. Alleluja!


[1] Łk 22,15.
[2] Oz 12,10: „Lecz Ja, Pan, jestem twoim Bogiem od czasów ziemi egipskiej…”.
[3] Jer 11,2-4: „Słuchajcie słów przymierza! (…) Zawarłem je z waszymi ojcami, gdy ich wyprowadzałem z Egiptu, z tego pieca do wytopu żelaza”.
[4] Ez 20,4: „Tak mówi Wszechmocny Pan: W czasie, gdy wybrałem Izraela, jeszcze w ziemi egipskiej, to objawiłem się domowi Jakuba i złożyłem jego potomstwu taką obietnicę: Ja, Pan, będę waszym Bogiem!”.
[5] Nad chlebem paschalnym Żydzi wypowiadali słowa: „To jest chleb cierpienia naszych przodków, który spożywali, wychodząc z Egiptu”.
[6] Wj 6,6-7.
[7] Hbr 9,1.
[8] Jer 31,31-34.
[9] 1 Kor 1,18-2,5.
[10] Łk 22,19-20.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz