środa, 18 stycznia 2017

W KAFARNAUM

Łk 4,31-44

Wydarzenia w Kafarnaum, o których czytamy w czwartym rozdziale Ewangelii Łukasza, obfitują w przejawy Bożego i ponadnaturalnego działania.

Kafarnaum leżało na północno-zachodnim brzegu jeziora Genezaret, w regionie zwanym „Galileą pogan”, co związane było z różnorodnością etniczną tego miejsca i znaczącą liczbą mieszkających w regionie nie-Żydów. Według greckiego podróżnika, historyka i geografa Strabona[1], mieszkali tam Egipcjanie, Arabowie, Fenicjanie i Hebrajczycy. Miasto było ważnym i wielokulturowym ośrodkiem handlu, znajdował się tam urząd podatkowy, a obecność rzymskiego setnika (o czym wspominają Ewangelie) wskazuje, że była to ważna placówka wojskowa. Kafarnaum stało się głównym miejscem działalności Jezusa w Galilei.

Podczas nauczania w tamtejszej synagodze Jezus doświadczył demonicznego sprzeciwu. Demon manifestujący się w ciele obecnego tam człowieka, rozpoznał tożsamość Jezusa i zadał podszyte strachem pytanie: „Czy przyszedłeś nas zniszczyć?[2]”. Odpowiedź wydaje się oczywista: Absolutnie tak! Dokładnie w takim celu przyszedł Jezus, aby zniszczyć dzieła diabła[3]. Skarcony zły duch, na wyraźne polecenie Zbawiciela, opuścił udręczonego człowieka, a zgromadzonych ogarnęło zdumienie. Demonstracja władzy nad demonami i królestwem szatana towarzyszyła Jezusowi w Jego publicznej służbie. W podobny sposób prezentował swój autorytet nad chorobami. W tym samym rozdziale czytamy o uzdrowieniu chorej teściowej Piotra, którą trawiła wysoka gorączka. Jezus ponownie użył swojej władzy „nakazał gorączce ustąpić[4]” i zademonstrował nadejście Królestwa Bożego. W konsekwencji tłumy zaczęły szukać Jezusa, a wszyscy chorzy i dręczeni przez demony doświadczali uwolnienia: „On zaś kładł na każdego z nich (chorych) ręce i uzdrawiał. Z wielu też wychodziły demony…[5]”.

Sam Jezus wydarzenia te nazwał głoszeniem dobrej nowiny o Królestwie Bożym[6]. A cóż to takiego to  Królestwo Boże?

Choć Bóg, o którym opowiadają biblijni autorzy, jest Królem i Panem, to jednak ziemia nie doświadcza tego panowania i Jego władzy tak, jak On tego oczekuje. Naszą modlitwą jest aby „Jego Królestwo nastało i Jego wola zawładnęła ziemią tak, jak włada niebem[7]”. Nastanie Królestwa Bożego będzie czasem, w którym zostanie osądzone i usunięte wszelkie zło, a Boży lud doświadczy Jego bliskości i wkroczy w pełny wymiar błogosławieństw: „Oni będą Mu ludem. A będzie z nimi sam Bóg – ich Bóg. Otrze też wszelką łzę z ich oczu. Nie będzie już śmierci ani bólu, krzyku ani znoju…[8]”.

Dzieła Jezusa zapowiadają czas, kiedy królestwa świata staną się królestwami Boga, a On sam będzie panował na wieki wieków[9]. Diabeł, który zwodzi narody, rozsiewając  śmierć, nienawiść, niemoralność, chorobę i demoniczne udręczenie, zostanie pokonany. Pełnię Bożego Królestwa zapowiedział Jezus przebaczając grzechy, wypędzając demony, uzdrawiając chorych, wskrzeszając martwych i demonstrując władzę nad siłami przyrody i światem materialnym. W centrum dzieła Jezusa znajduje się Krzyż, na którym „rozbroił zwierzchności i władze, publicznie je obnażył i powlókł w tryumfalnym pochodzie[10]”.

Wydarzenia w Kafarnaum ogłaszają bezsprzecznie nadejście Królestwa Bożego: „Nasz Pan, i Jego Chrystus, zapanował nad światem! Będzie On królował na wieki[11]”.

„Ojcze,
niech świętość otacza Twe imię.
Niech Twoje Królestwo nastanie.[12]


[1] Pochodził z  Amasei (współczesna Amasya) w Poncie (obecnie Turcja), żył  pomiędzy 63 r. p.n.e, a ok. 24 r. n.e. W trakcie swojego życia odbył liczne podróże czego owocem była Geographica hypomnemata – największe dzieło geograficzne starożytności. Zawarł w nim podstawowe definicje geograficzne, opisy znanych mu krajów, około 4000 nazw geograficznych oraz wiele informacji z zakresu nauk przyrodniczych, medycyny, historii i innych dziedzin.
[2] Łk 4,34.
[3] Zob. 1 J 3,8.
[4] W tekście greckim użyte jest słowo epetimesen, które pojawia się także w historii uwolnienia zdemonizowanego człowieka z synagogi. Tłumaczone jest ono jako nakazać, skarcić czy upomnieć.
[5] Zob. Łk 4,40­–41.
[6] Zob. Łk 4,43.
[7] Zob. Mt 6,10.
[8] Zob. Ap 21,3–4.
[9] Zob. Ap 11,15 (Biblia Gdańska).
[10] Kol 2,15.
[11] Ap 11,15.
[12] Łk 11,2.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz