Konstantin von Tischendorf |
„Płaszcz, który
zostawiłem w Troadzie u Karposa, przynieś z sobą, gdy przyjdziesz, a także
księgi, zwłaszcza pergaminy.” (2 Tm 4,13)
Pergamin jako
materiał piśmienniczy miał dużo większe zalety niż papirus. Przede wszystkim
był trwalszy, gładszy i jaśniejszy, a co najważniejsze do pisania nadawały się
obie karty.
Pergamin wyrabiano
ze skór cielęcych, owczych, kozich lub innych zwierząt (np. antylopy). Skórę
moczono przez kilka dni w wodzie wapiennej i usuwano sierść przez zeskrobywanie
ostrym narzędziem, następnie ponownie moczono, garbowano i suszono na
drewnianych ramach. Aby skóra była gładka, skrobało się ją ciężkim nożem i
pocierano pumeksem, zaś w okresie późniejszym wybielano, posypując warstwą
sproszkowanej kredy (bielenie czyli tzw. blichowanie).
Pergamin zyskał
popularność gdy przyjął postać kodeksu, które tworzyło kilka lub kilkanaście
przełamanych kart poskładanych jedna w drugą. Pergamin można go było łatwiej
składać niż papirus i nie łamał się przy zszywaniu.
Najstarsze kodeksy
pergaminowe jakie przetrwały do naszych czasów pochodzą z IV w. n.e. (są to Codex
Vaticanus, Sinaitius, Alexandrinus).
Ważną zaletą
pergaminu była możliwość usuwania z niego pisma i powtórnego zapisania – takie
rękopisy nazywa się palimpsestami. Z racji wysokiej ceny, w średniowieczu
często stosowano taki proceder.
Nazwa „pergamin”
wiąże się z greckim miastem Pergamon (dzisiejsza Turcja), gdzie ulepszono
produkcję tego typu materiału piśmiennego.
Na pergaminie
pisano trzciną i specjalnie przygotowanymi piórami ptaków, najczęściej gęsimi,
kurzymi, łabędzimi lub orlimi. W V wieku zaczęto używać nowego rodzaju
atramentu – inkaustu, którego zaletą była łatwość przygotowania. Był on
mieszanką kwasu garbnikowego, pochodzącego z narośli na dębach zwanych
galasówkami, gumy arabskiej oraz siarczanu miedzi. Inkaust wyjątkowo dobrze
spajał się z pergaminem i pozostawiał na nim trwały znak, o czym świadczą palimpsesty.
„Wiele miałem
pisać; lecz nie chcę pisać inkaustem i piórem” (3J 13 Biblia Gdańska)
Rękopisy
pergaminowe dzielą się na majuskułowe (pisane wielkimi literami, czyli
majuskułą lub uncjałą) i minuskułowe (pismo małoliterowe).
Kodeksy majuskułowe
pochodzą z wieków III-X, a cztery z nich to tzw. wielkie kodeksy ponieważ
zawierają pełną Biblię, czyli Stary i Nowy Testament. Są to: Kodeks Synajski
(łac. Codex Sinaiticus), Kodeks Watykański (łac. Codex Vaticanus), Kodeks
Aleksandryjski (łac. Codex Alexandrinus) i Kodeks Efrema (łac. Codex Ephraemi).
Znalazca „perły nieocenionej wartości” – Konstantin
von Tischendorf
Konstantin von
Tischendorf (1815-1874) był protestanckim pastorem i biblistą (wykładał
teologię na Uniwersytecie w Lipsku). Przeszedł do historii jako odkrywcą ponad
dwudziestu kodeksów majuskułowych i ich niestrudzony badacz. Najważniejszym
dokonaniem Tischendorfa było odkrycie w 1844 roku Kodeksu Synajskiego, w
klasztorze św. Katarzyny na Synaju. Poszukiwaniu manuskryptów było związane z
jego przekonaniem, że w zaułkach jakiegoś greckiego, koptyjskiego, syryjskiego
czy armeńskiego klasztoru mogą znajdować się cenne kodeksy, które czekają na
odkrycie.
Wiosną 1844 roku
popłynął do Kairu, a stamtąd w towarzystwie dwóch Beduinów wyruszył w głąb
pustyni. Na początku maja dotarł do podnóży góry Synaj na zboczach której
znajdował się klasztor ufundowany około 530 roku przez cesarza Justyniana.
Prawosławni mnisi zgodzili się spuścić na dół kosz uwiązany na sznurze (była to
jedyna możliwość dostania się do położonej na skale budowli) i wciągnęli przybysza
do swej siedziby. Opat klasztoru św. Katarzyny zezwolił gościowi przez kilka
dni przeglądać biblioteczne zbiory. Wedle relacji von Tischendorfa, gdy niczego
szczególnego nie odnalazł i pakował się już do wyjazdu, przypadkiem spostrzegł
wystawiony na korytarzu kosz, do którego bibliotekarz wrzucił papiery
przeznaczone jakoby do spalenia. Wśród nich zobaczył – jak potem wspominał – „perłę
nieocenionej wartości”. Było to 129 pergaminowych kart o wymiarach 38 na 34
centymetry, zapisanych obustronnie w języku greckim wersami ze Starego
Testamentu (1 Księga Kronik, Księga Jeremiasza, Księga Nehemiasza, Księga
Estery, Księga Izajasza i Księgi Machabejskie). Opat klasztoru pozwolił
Tischendorfowi zabrać 43 karty. W styczniu 1853 roku Tischendorf ponownie
odwiedził klasztor, aby zapoznać się z kodeksem, jednak z powodu nieufności
mnichów nie osiągnął zamierzonego celu. W 1859 roku Car Aleksander II dał
pastorowi swe pełnomocnictwa i sfinansował jego trzecią podróż na górę Synaj.
Jednak i tym razem von Tischendorf przez kilka tygodni bezowocnie przeglądał
biblioteczne zbiory. Jak zapisał we wspomnieniach, w końcu pogodził się z
klęską, zaczął się pakować i wówczas do swej celi zaprosił go opat. Tam wręczył
mu zawiniętą w czerwone płótno księgę. Rozwijając pakunek, pastor ujrzał
spisany u początków chrześcijaństwa cały tekst grecki Nowego Testamentu oraz
List Barnaby i Pasterz Hermasa. Swoją radość opisał słowami: „Moje oczy były
pełne łez i byłem szczęśliwszy niż kiedykolwiek wcześniej w moim życiu”. Opat
nie zgodził się na sprzedaż manuskryptu, wyraził jedynie zgodę na wypożyczenie
księgi podzielonej na kilka części do skopiowania w Kairze. To nie zadowoliło
Tischendorfa, więc wymyślił pewną intrygę. Zaoferował opatowi Cyrylowi poparcie
cara Aleksandra II w staraniach o urząd arcybiskupa. W zamian zażądał
podarowania carowi znalezionego kodeks, co rzeczywiście się stało i znalezione
karty trafiły do Petersburga. Odnaleziona przez pastora z Lipska Biblia stała
się naukową sensacją. Badania treści notatek czynionych przez skrybów na
marginesach pozwoliły stwierdzić, że Kodeks Synajski powstał po 330 roku, a na
pewno przed rokiem 360, a zatem jest najstarszym manuskryptem Septuaginty i
Nowego Testamentu. 18 listopada 1869 roku klasztor na Synaju otrzymał od rządu
rosyjskiego 7000 rubli w złocie za kodeks.
Wielkie kodeksy
Kodeks Synajski to jeden z najcenniejszych rękopisów, jakie
posiadamy. Został spisany po grecku i jest jednym z najstarszych i
najważniejszych manuskryptów Septuaginty i Nowego Testamentu. Żeby go obejrzeć,
trzeba było udać się aż w cztery różne miejsca (do Londynu, Lipska, Petersburga
i na Synaj). 24 lipca 2008 roku, na stronie www.codex-sinaiticus.net
ukazały się pierwsze karty manuskryptu. Pełna wersja cyfrowa kodeksu ukazała
się 6 lipca 2009r oku.
Kodeks Synajski
jest jedynym wśród tzw. wielkich kodeksów, który zawiera pełny tekst Nowego
Testamentu i w opinii biblistów jest najlepszym świadkiem tekstu Listów Pawła.
Kodeks Watykański (Vaticanus)
datuje się na połowę IV wieku. Należy do Watykanu. Zawiera cały tekst greckiej
Biblii (Septuaginty) z małymi brakami (brakuje Rdz 1,1-46, 28; Ps
105,27-137,6). Tekst Nowego Testamentu ma liczne braki (brakuje listów do
Tymoteusza, listu do Tytusa, Filemona, Apokalipsy, a list do Hebrajczyków
kończy się na 9,13). Powstał prawdopodobnie w latach 325-350 w Aleksandrii
(przemawia za tym m.in. koptyjski kształt liter w tytułach).
Kodeks Watykański jest najlepszym świadkiem tekstu czterech
Ewangelii i jednym z najlepszych świadków tekstu Septuaginty (LXX). W tekście
Ewangelii i Dziejów jest najlepszym reprezentantem tekstu aleksandryjskiego,
jednak w Listach Pawła raz po raz dochodzi do głosu tekst zachodni (Istnieją
cztery podstawowe typy tekstu Nowego Testamentu: tekst aleksandryjski, tekst
zachodni, tekst bizantyński i tekst cezarejski)
Kodeks Aleksandryjski (Alexandrinus) został napisany około 400-440
roku w Egipcie, ze wskazaniem na Aleksandrię (koptyjskie kształty liter).
Manuskrypt zawiera niemal cały Stary Testament i Nowy Testament (brakuje Mt
1,1-25,6; J 6,50-8,52; 2Kor 4,13-12,6). Zawiera ponadto dwie apokryficzne
księgi NT: 1 i 2 List Klemensa. Znajduje się w British Library (Brytyjskiej
Bibliotece – bibliotece narodowej Wielkiej Brytanii, która powstała w 1972r.
decyzją parlamentu w wyniku połączenia biblioteki Muzeum Brytyjskiego i kilku
innych znaczących zbiorów książkowych).
Kodeks
Aleksandryjski jest najważniejszym świadkiem biblijnego tekstu w Apokalipsie
(Objawieniu św. Jana).
Kodeks Efrema – rękopis Starego i Nowego Testamentu, pisany grecką majuskułą na pergaminie.
Powstał w V wieku i jest palimpsestem. Zawiera 1/9 Starego Testamentu (tylko 64
kart) i 2/3 Nowego Testamentu (145 kart). Liczba luk w NT przekracza 80, a
dwóch ksiąg – 2Tes i 2J – brakuje w całości, Hbr umieszczony został za 2Tes.
Kodeks jest najstarszym przykładem tekstu jednokolumnowego.
Od października
1840 do stycznia 1843 pracował nad nim Tischendorf i odczytał go w całości (nie
udało się to nikomu przed nim ani po nim).
Kodeks
przechowywany jest w Paryżu w Bibliotece Narodowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz