W rozwoju reformacji na ziemiach polskich ogromny udział miały Prusy
Książęce. Miały one w obozie protestanckim szczególną pozycję -
jako pierwsze państwo, gdzie luteranizm stał się religią państwową.
Szczególne zasługi dla rozwoju reformacji w Księstwie Pruskim poniósł
sam książę Albrecht Hohenzollern (1490–1568).
Idee
protestantyzmu przenikały na ziemie polskie bezpośrednio z Wittenbergi
(szacuje się, że przez sale wykładowe uniwersytetu wittenberskiego w
ciągu XVI-stulecia przewinęło się około 500 Polaków, z tej liczby gros
polskich studentów przypada na lata, kiedy wykładali Marcin Luter i
Filip Melanchton) oraz z Królewca.
Książę Albrecht przykładał
ogromną wagę do rozwoju drukarstwa. W Królewcu i Ełku, latach 1545-1552,
ukazało więcej druków polskich niż na całym obszarze Rzeczypospolitej. W
ogromnej masie były to teksty religijne (reformacyjne), ogłaszane przez
drukarzy i pisarzy takich jak: Jan i Hieronim Małeccy, Jan Seklucjan,
Stanisław Murzynowski, Marcin Kwiatkowski, Eustachy Trepka. Wiele
spośród tych druków (wśród nich Katechizm Marcina Lutra, Nowy Testament w
przekładzie Murzynowskiego) przewożono do Polski i tam rozprowadzano.
Książę Albrecht jako protektor luteranizmu fundował stypendia dla
młodzieży protestanckiej na uniwersytecie królewieckim. Zadaniem tego
ośrodka akademickiego było szerzenie „czystej ewangelii” wewnątrz
księstwa i w całej Rzeczypospolitej, dostarczenie państwu kadry
urzędniczej, nauczycieli, lekarzy oraz ogólne szerzenie oświaty i
kultury humanistycznej.
Jednym z założycieli Uniwersytetu
Albertina w Królewcu był Abraham Kulwieć, który otrzymał katedrę języków
biblijnych: hebrajskiego i greckiego.
Abraham Kulwieć studiował w
Krakowie,w Lowanium, w Lipsku i Wittemberdze, gdzie poznał Filipa
Melanchtona. Ostatnim miejscem studiów Kulwiecia były Włochy, gdzie
uzyskał doktorat obojga praw na uniwersytecie w Sienie. Jego promotorami
byli sympatycy reformacji: Lodovico Boghese i Alessandro Sozzini. Z
początkiem 1541 roku Kulwieć przybył do Wilna, gdzie rozpoczął swoją
działalność reformacyjną i edukacyjną. Jednak, w imię zwalczania
„herezji”, biskup wileński, książę Paweł Holszański, uzyskał w maju 1542
roku dekret Zygmunta Starego nakazujący humaniście stawić się przed
sądem kościelnym. Dla Kulwiecia co oznaczałoby to uwięzienie lub śmierć.
Kulwieć, dzięki pomocy królowej Bony, zbiegł do Prus. Tam uzyskał
wsparcie księcia Albrechta Hohenzollerna.
Ze wsparcia
finansowego ks. Albrechta korzystał także Jan Kochanowski, który bywał
na dworze w Królewcu w latach 1551, 1552 i 1555. Przypuszczalnie właśnie
tam napisał hymn „Czego chcesz od nas Panie za Twe hojne dary”.
Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?
Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie:
I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.
Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,
Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje.
Wdzięcznym Cię tedy sercem. Panie, wyznawamy,
Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.
Tyś Pan wszytkiego świata. Tyś niebo zbudował
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował.
Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi
I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi.
Za Twoim rozkazaniem w brzegach morze stoi
A zamierzonych granic przeskoczyć się boi.
Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają,
Biały dzień a noc ciemna swoje czasy znają,
Tobie k woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi,
Tobie k woli w kłosianym wieńcu Lato chodzi,
Wino Jesień i jabłka rozmaite dawa,
Potym do gotowego gnuśna Zima wstawa.
Z Twej łaski nocna rosa na mdłe zioła padnie,
A zagorzałe zboża deszcz ożywia snadnie.
Z Twoich rąk wszelkie źwierzę patrza swej żywności,
A Ty każdego żywisz z Twej szczodrobliwości.
Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie!
Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie.
Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,
Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi.
Cdn.
Tak więc jeśli ktoś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem, to co stare przeminęło, oto wszystko stało się nowe. A wszystko to jest z Boga, który nas pojednał z sobą przez Jezusa Chrystusa i dał nam służbę pojednania. Bóg bowiem w Chrystusie, jednając świat z samym sobą, nie poczytując ludziom ich grzechów, i nam powierzył to słowo pojednania. Tak więc w miejsce Chrystusa sprawujemy poselstwo (...) W miejsce Chrystusa prosimy: Pojednajcie się z Bogiem.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz