W piętnastym roku panowania cesarza Tyberiusza…
Ewangelista Łukasz umieszcza opisywane przez siebie zdarzenia
w kontekście postaci oraz wydarzeń społecznych i politycznych pierwszego wieku
naszej ery. Na wstępie trzeciego rozdziału wymienia siedem osób, które
odgrywały ważną rolę w ówczesnym świecie. Na czele tej listy znajduje się
cesarz Tyberiusz[1], który jako
następca Oktawiana Augusta władał w państwie rzymskim od 19 sierpnia 14 r. n.e.
do 16 marca 37 roku n.e. Pojawiają się także sprawujący z ramienia Rzymu
władzę: Herod Antypas[2],
Filip[3],
Lizaniasz, Poncjusz Piłat[4]
oraz przedstawiciele religijnego świata, żydowscy kapłani: Annasz[5]
i Kajfasz[6].
Właśnie w takim otoczeniu rozpoczął swoją publiczną
służbę Jan, syn Zachariasza i Elżbiety. Jan Chrzciciel przyszedł na świat w
rezultacie niecodziennych wydarzeń. Jego narodziny, zapowiedziane przez anioła,
napełnienie Duchem Świętym, już w łonie matki, i jego styl życia –
nazarejczyka, pozwalają określić go mianem niezwykłego człowieka.
Sam Jan, z całą pewnością świadomy swojego przeznaczenia
i roli jaka przypadła mu w udziale, mówił o sobie z wielką pokorą. Szczególnie
wtedy, gdy wskazywał na Tego, który miał przyjść – Mesjasza. Na pytanie tłumów,
które przychodziły by słuchać jego nauczania i dać się ochrzcić, „czy czasem
nie jest Chrystusem” odpowiedział: „Ja chrzczę was wodą, lecz idzie
potężniejszy ode mnie, któremu nie jestem godny rozwiązać rzemyka u sandałów”[7].
Rozwiązywanie rzemyka u sandałów było czynnością niewolnika wobec swego pana.
Ten, który był napełniony Duchem Świętym już w łonie swojej matki, miał
świadomość jaka jest natura i tożsamość
Tego, który miał przyjść. Jan był tylko zwiastunem – głosem wołającym na
pustyni i przygotowującym drogę dla Pana Panów, Króla i Zbawiciela.
Autor Ewangelii opisując poselstwo Jana Chrzciciela,
skierowane do tłumów żyjących w krainach nad Jordanem, zanotował: „Dawał wiele
napomnień i głosił dobrą nowinę ludowi”[8].
Dobra nowina to kluczowe słowo tekstów Nowego Testamentu.
Ewangelia (gr. euangelion) to właśnie
dobra nowina. W Septuagincie – greckim tłumaczeniu Starego Testamentu, słowo to
było używane w znaczeniu „ogłaszania” Bożego zwycięstwa nad wrogami Izraela[9].
W kontekście historycznym „dobra nowina” była proklamacją narodzin nowego króla
– dziedzica tronu i wszelkich związanych z tym przywilejów.
Dobra nowina, w jej nowotestamentowym znaczeniu, to nie
bogactwo, nieskazitelne zdrowie, prestiż społeczny czy awans zawodowy. Dobra
nowina w tekstach Nowego Testamentu łączy się niezmiennie z jedną osobą – z
Jezusem Chrystusem[10].
Treścią radosnego i pełnego nadziei poselstwa jest osoba
– Pan Jezus Chrystus, Syn Boży:
„On jest obrazem niewidzialnego Boga,
praprzyczyną wszelkiego stworzenia,
ponieważ w Nim zostało stworzone
wszystko – w niebie i na ziemi,
to, co widzialne i niewidzialne,
trony oraz rządy,
zwierzchności i władze;
wszystko zaistniało
przez Niego i dla Niego.
On sam jest przed wszystkim
i w Nim trwa wszystko
razem połączone.
On też jest Głową Ciała – Kościoła;
On jest początkiem,
pierwszym zmartwychwstałym,
aby we wszystkim mieć rangę pierwszeństwa,
gdyż w Nim cała Pełnia zechciała zamieszkać,
i przez Niego pojednać ze sobą
wszystko – na ziemi i w niebie –
dzięki wprowadzeniu pokoju
za cenę krwi
przelanej przez Niego na krzyżu.[11]”
Oby Jezus, ten, który uosabia dobrą nowinę, był prawdziwą
chlubą, nadzieją, radością, pasją i największym pragnieniem naszego pokolenia.
[1] Większość odniesień do Cezara, które pojawiają się w
Nowym Testamencie dotyczą się właśnie Tyberiusza. Moneta, która jest wspomniana
w tekstach: Mt 22,19 i Mk 12,15, to srebrny denar – moneta Tyberiusza, widniał na
niej wizerunek cesarza z napisem: T[iberius] Caesar Divini Aug[usti] F[illius]
Augustus, a z drugiej strony: Pontif[ex] Maxim[us].
[2] Był on synem Heroda Wielkiego, panował nad Galileą i
Pereą od 4 r. p.n.e. do 39 r. n.e.
[3] Podobnie jak Herod Antypas był synem Heroda Wielkiego
i panował nad Itureą i Trachonem – ziemiami na północnym wschodzie Palestyny,
od 4 r. p.n.e. do 33/34 r. n.e. Palestyna była podzielona na cztery części, a
jej władców nazywano tetrarchami (z gr. tettares
– cztery, archo – rządzę).
[4] Był naczelnikiem (prefektem) Judei w latach 26-36
n.e.
[5] Sprawował urząd arcykapłana w latach 7-15 n.e., ale
wciąż cieszył się popularnością i szacunkiem w żydowskim świecie.
[6] Był zięciem Annasza i został ustanowiony przez
rzymskie władze arcykapłanem w 18 roku n.e. (swój urząd pełnił do roku 36
n.e.).
[7] Łk 3,16 (Biblia Paulistów).
[8] Zob. Łk 3,18.
[9] Zob. 1 Krl 1,42.
[10] Zob. Dz 5,42; 8,35; 11,20; 17,18.
[11] Kol
1,15-20.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz